KYRKEBY  BRÄNNERI

"Årets Industriminne 2002"

Ekfat med innehåll av den destillerade drycken.

Husbehovsbränningen i vår socken hade stor omfattning under åren 1750 till 1775, då det inte fanns mindre än 48 registrerade husbehovspannor i Vissefjärda. Det var vid denna tiden som kronofogden Gösta Persson anlade ett mindre bränneri på sitt "fogdehemman" 1/2 mantal Norra Kyrkeby. Bränneriet låg nere vid sjöstranden och tillverkningen var ganska blygsam, ca 15 kannor sädesbrännvin per dag. 1771 besökte Gustav III fogden när han var på genomresa till Karlskrona och med anledning av den celebra händelsen lät kronofogden resa en sten vid landsvägen med Gustav III namnchiffer och årtal 1771. Vad som avhandlades vid detta möte är obekant, men när husbehovsbränningen förbjöds i landet 1772 och statsmonopol infördes fick fogden obehindrat bedriva sin verksamhet som tidigare. År 1787 måste regeringen kapitulera inför folkets krav och husbehovsbränningen släpptes åter lös.

Thure Alfred Malmström 1821-1888

År 1860 ställdes åter all brännvinsbränning under omedelbar tillsyn och kontroll av staten och för att få bedriva bränneriverksamhet fordras en viss storlek på anläggningen. 1855 förvärvades Norra Kyrkeby, fogdegården, av kronolänsmannen Th A Malmström. Han hade tidigare varit bosatt i Klättorp där han framgångsrikt bedrivit affärsverksamhet och jordbruk å arrenderade gårdar i socknen. Malmström var införstådd med vad den nya brännvinsreformen skulle innebära. Det gamla bybränneriet på Kyrkeby var alltför småskaligt för att få äga bestånd och han beslöt att uppföra en hundra gånger större anläggning med en kapacitet av 1550 kannor, dvs. ca 3500 liter 50%-igt brännvin per dag. Förutom bränneribyggnaden ingick i anläggningen ytterligare sex byggnader, nämligen mälteriet, brännvinsboden, brännvinskällaren, majsboden, brännmästarhuset och spritnederlaget. För förvaring av dranken anlades tre stor utomhusbassänger. Kyrkeby Bränneri maskinutrustning bestod redan från början av en ångpanna och en 30 hkr:s ångmaskin, vilket var hjärtat i bränneriet.

1888 dog grundaren av Kyrkeby Bränneri, kronolänsmannen, godsägaren och riksdagsmannen Thure Alfred Malmström. Efter Th A Malmströms död övertogs verksamheten av hans söner Alfred och Rickard, som utvecklade och förbättrade brännerirörelsen. Båda bröderna Malmström dog på kort tid 1917 och Kyrkeby såldes till godsägare Carl Andersson, som under åren 1936 -1937 gjorde stora investeringar i bränneriet, som var föråldrat och nedslitet.

1940 övertog Carl Anderssons söner Birger och Henning Skårin rörelsen och drev den fram till nedläggningen 1971. Vid denna tidpunkten sköttes verksamheten av Birger Skårin förvaltare, Elis Johansson brännmästare, Stig Johansson destillatör, Nils Gunefalk satsdräng, Adrian Månsson potatishissare och Valdemar Svensson maltgörare.

Sista arbetsdagen vid Kyrkeby Bränneri ägde rum den 21 januari 1971. Bränneriet hade då varit i drift i 116 år. Den 13 mars 1988 skänkte bröderna Skårin sitt bränneri till Vissefjärda Hembygdsförening, efter att ha ägt det i 50 år.

Utdrag ur I Dackebygd 1988 skrivit av Henning Skårin.

KYRKEBY BYGGNADSMINNESFÖRKLARAS

Den 13 december år 2000 var en stor dag för Kyrkeby gård och bränneri. Det var nämligen den dag då bränneriet och gårdsbebyggelsen förklarades som statligt byggnadsminne. Det var första gången något sådant inträffat i Emmaboda Kommun.                                                                                                                     "Bränneriet är ett fullständigt unikt industriminne. Därutöver har mangårdsbyggnad, ekonomibyggnader, park och trädgård mycket höga kulturhistoriska värden. Sammantaget är det industri- och teknikhistoriska värden och inte minst det upplevelsemässiga värdet som gör Kyrkeby till en synnerligen märklig miljö så att det nu blir byggnadsminnesförklarat" löd länsstyrelsens motivering till byggnadsminnesmärkningen.

Läs Länsstyrelsens nyhetsbrev när Kyrkeby byggnadsminnesförklarades klicka här

Kyrkeby gård och brännvinsbränneri har tilldelats Länsförsäkringars byggnadsvårdspris för 2003 klicka här

Besök Kyrkeby Bränneri
Öppet onsdagar och söndagar under juli kl. 14.00 för visning och guidning.

Välkommen till Kyrkeby för att höra mer om dess fantastiska historia.

Entré: 50:-/person

För mer information angående Kyrkeby Bränneri.
Ring: 070 - 311 74 77 Göran

Kyrkeby Gård och Bränneri